tisdag 22 december 2009

10 månader

Idag blev Filip 10 månader. Hjälp vad stor min lille bebis är.

Idag när jag sjöng så började han också sjunga. Det var så otroligt gullig. När jag försökte filma det så slutade han tyvärr. Hoppas det blir fler tillfällen. :)

Filip kan nu.
Gå längre sträckor inomhus. Lite svårt att gå ute med skor. Men det tränas.
Kan klättra upp i soffan om han får tag på något så han drar sig upp.
Äta själv, dock med skeden i ena handen och tar mat och stoppar i munnen med den andra handen.
Har 4 tänder och flera på G (som gör ont och besvärar honom). Borstar sina bissingar morgon och kväll, det går så bra, han är så duktig :)
Säger mamma och lite pappa samt får till lite "isch" när han ser kisse :)
Älskar sin storebror och vill alltid vara med honom.
Är en riktig mammagris. Går jag till ett annat rum så många gånger kryper han efter mig och grinar. Är toalettdörren stängd så sittar han oftast utanför den och är ledsen om han inte hittar mig.
Somnar varje kväll kring 19 i sin säng men vaknar runt 22.00 för att äta lite majsvälling och vill komma över till våran säng. Blev bortskämd då han var så jättedåligt under en lång tid nu i höst. Då jag satt och sov med honom emot mig. Så sagta men säkert så håller vi på att vänja honom tillbaka till sin säng.
Har börjat drömma mardrömmar som han ligger och gnyr och gråter i sömnen. :(
Är en riktig liten bajskung. :D Äter i regel frukost så bajsar han sen en liten stund senare. Äter lunch så blir det samma sak. Sen i regel en gång till sen mot eftermiddagen/kvällen.

En dag ser ungefär ut som så.
7:00 vaknar
8:00 frukost (gröt) tillsammans med storebror.
9:30 är i regel trött men kan lika gärna vara vaken till 11-12 tiden. Sover allt ifrån 30 minuter till 2 timmar.
Runt 11-12 tiden äter lunch.
14 mellis sen sova en liten stund, dock inte alltid.
16:00 middag. Äter gärna den lagade maten men kan även ibland få burkmat som inte alltid är så populär men vad gör man när middagen inte är klar och han är jättehungrig helt plötsligt.
18:00 gröt.
19:00 Godnatt med lite välling.

Tänk att för 10 månader sen satt jag pigg och lycklig med Filip i famnen. Allt gick så fort och lätt men ont gjorde det ;) men vad gör smärta när man får sån fin present som ett litet barn.

Kramiz.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar